Chiang Mai

De sidste fem dage har vi tilbragt i helt fantastiske Chiang Mai i det nordlige Thailand.
Chiang Mai har en hel masse aktiviteter at byde paa, saa de sidste mange dage har vi vaeret yderst aktive.

Chiang Mai er virkelig en dejlig by, og sammenlignet med Bangkok og ikke mindst Hanoi er her simpelthen saa behageligt at vaere. Byen er fuld af gamle og smukke templer, og her oser bare af hygge...

Men tilbage til de mange aktiviteter.... :)

Foerste stop var et sted kaldet Tiger Kingdom, som er et sted hvor thaierne opdraetter tigre. Mest af alt er stedet nok beregnet til turister, men det var tydeligt at der blev gjort meget for tigerne og ikke mindst at de havde det godt, saa det var dejligt at se.
I Tiger Kingdom besoegte vi fem forskellige stoerrelser tigere.
De mindste, og klar de sodeste var 4mdr gamle, og simpelthen saa sode !!
Her var vi saa heldige lige at ramme fodringstid, saa vi fik lov at give dem sutteflaske.
De aeldeste og STOERSTE tigere var ogsaa en oplevelse for sig, og det er virkelig et smukt dyr.

Den lille tiger paa 4mdr fodres...
Hvis bare man maette tage dem med hjem..

Efter Tiger Kingdom tog vores soede tuk-tuk mand os med langt op i bjergene, til et sted hvor det burmesiske Karen Longneck folk bor.
Hos Longneck folket faar kvinderne sat ringe paa deres halse samt knaeled fra en alder af fem aar. De gor det af kulturelle grunde og fordi det for dem er et symbol for skoenhed.
En saadan kultur var for os lidt svaert at forstaa, da ringene virkelig gor livet mere kompliceret for dem, idet de har problemer med at gaa, samt bevaege sig almindeligt, men det var spaendende at se..:)

Karen Longneck

Unge Longnecks - det er kun pigerne der baerer ringene...

Chiang Mai boed ogsaa paa den obligatoriske trekkingtur i junglen. Hvilket var en virkelig fed, men ekstrem varm oplevelse.!!
Trekkingturen startede med et besoeg paa en orkidee farm og en slange farm. Slangefarmen var noget for sig. Isaer slangeshowet som blev afholdt af en flok lokale slangetaemmere var specielt. Her kastede de lokale rundt med slangerne som var de helt ufarlige - til stor begejstring for nogle og til stor skraek for andre. !
Selve trekkingturen op af bjergene i junglen var virkelig en killer, da der var ekstremt varmt og virkelig stejlt. Vi gik i den smukke natur i ca. 3 timer, og da vi endelig naede toppen var vi naermest paa randen til et sammenbryd - men vi klarede den !! ( og har stadig oemme ben )
Paa toppen af bjerget laa en lille landsby, som skulle vaere vores hjem fra natten. Her blev vi installeret i en thai bambus hytte, med den smukkeste udsigt ud over bjergene og junglen.
Det var super at opleve livet i den lille landsby, og folk var virkelig venlige og smilende.
Efter en mindre bekvemt nattesoevn, blev vi vaekket meget tidligt af diverse hoens og grise, som gik under huset - thai huse er nemlig bygget paa bambusstolper et par meter oppe i luften.
Foerste stop paa anden dagen var et smukt vandfald midt i junglen, her havde vi mulighed for at blive nedkoelet i den ekstreme varme, hvilket virkelig var herligt og meget tiltraengt.
Ellers boed dagen paa en ridetur paa elefant ryg, en rafting tur og en hyggelig sejltur paa en bambus toemmerflaede.
Alt i alt havde vi en skoen trekkingtur og moedte nogle virkelig soede menensker - men Oh my Budda (som de siger i Thailand) - Hvor var det varmt !

Dagen efter trekkingturen var vi virkelig traette, men som sagt havde Chiang Mai saa mange ting at byde paa, saa vi maette da op paa hesten igen, og ud og traene elafanter !
Siam Chang Elefant School var endnu en virkelig god oplevelse !
Thaierne har i mange aar brugt elefanterne til at arbejde for sig i junglen, men nu hvor junglen saa smaat bliver mindre, er der mindre arbejde til elefanterne. Derfor er der blevet oprettet traeningssteder hvor man kan komme ud og forsoege sig med at traene elefanterne, hvilket var praecist hvad vi gjorde.
Foerst fik vi traening i overhovedet at komme op paa elefanten, hvorefter vi traenede den i at gaa frem og tilbage, til siden og faktisk ogsaa baglaens :)
Da vi efter lidt tid foelte os som haerdede elefanttraenere stod den paa en ridetur igennem junglen paa elefantryg, altsa alene paa hver vores elefant !!
Det var saa sjovt, og saa fantastisk at man faktisk kan styre saadan et enormt dyr ved hjaelp af ganske faa ord..
Dagens sidste event var da elefanterne skulle bades i sooen, her blev vi ekstremt vaade - men vi tog hjem med en af de bedste oplevelser i bagagen !!

Foer vi forlod Chiang Mai kunne vi da lige klemme en aktivitet mere ind - Thai Boksning!
Staevnet blev afholdt i en lokal lagerhal, og vi havde koebt os VIP saeder paa foerste raekke - man er vel lidt luksus backpacker :)
Selve staevnet var rigtig underholdende, og det er virkelig fasinerende hvad de smaa thaiere kan med deres kroppe. Vi var dog lidt forargede over at de mindste boksere kun var 8 aar gamle, det troestede dog lidt at man virkelig kunne maerke den stolthed de havde ved at staa i ringen og kaempe.. Saa maa man jo bare acceptere at kulturen her ikke betaenker sig ved at smaa boern slaar paa hinanden...

De var et hurtigt overblik over alle de mange ting vi har lavet i Chiang Mai, og som i nok kan se har der virkelig vaeret knald paa, vi skulle jo nodig gaa glip af noget :)

Vi har da ogsaa allerede foladt norden igen til fordel for FANTASTISKE Koh Samui nede i oehavet - her er planen at vi bliver et par dage foer turen gaar til nabooen Koh Phangnan :)

Vi har desvaerre haft problemer med at uploade billeder til dette indlaeg, saa i maa desvaerre nojes med at forestille jer hvor dejligt vi har det :)

Ha det godt derhjemme :)

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Chiang Mai"